המדריך לפתיחת בית מאפה
המדריך לפתיחת בית מאפה
שף קונדיטור שהתאהב בתחום ורוצה להפיץ את תוצריו, חולם על הקמת בית מאפה. כזה שיאפשר לו להיות יצירתי, להגיש דברי מאפה טריים ואיכותיים ולצבור קהל אוהדים מקומי. כדי לפתוח מאפייה מצליחה, נדרש תכנון, היערכות וסבלנות.
מתלבטים האם לפתוח מאפייה? יצרנו עבורך מדריך שיעזור לך לעשות סדר בדרך לשם ולקבל מידע חשוב לפני שתקבלו את ההחלטה לצאת לדרך.
התחילו עם חזון מוגדר
במילים פשוטות, החזון של העסק הוא המצפן העסקי – מה אתם רוצים שיקרה בעסק בעוד שנה, בעוד חמש שנים ובעוד 10 שנים. מהם הערכים שמניעים אתכם בדרך להשגת המטרות מאחורי בית העסק.
האם המאפייה תהיה מאפייה שתציע גם סדנאות שיתנו ערך מוסף? אולי היא תעצב עוגות כלה בהתאמה אישית? אולי החזון של המאפייה הוא להוכיח שאפשר לייצר דברי מאפה בריאים? כל הדברים האלו נכנסים לתוך חזון העסק.
המשיכו בבניית תוכנית עסקית
פתיחת בית מאפה או כל עסק אחר דורשים יצירת תוכנית ארוכת טווח לפיתוח העסק. התוכנית הזו לא רק עוזרת לכם בהתפתחות העסק שלב אחר שלב אלא נדרשת גם כשאתם הולכים לבנק לקבל הלוואה או לפתוח חשבון עסקי עם מסגרת אשראי.
מכיוון שתחום המזון מוגבל בהרבה מאד כללים וחוקים שנאכפים על ידי משרד הבריאות ומשרד הכלכלה, חשוב להיעזר ביועץ שמכיר את החוקים והפיקוח ויכול לסייע גם ביצירת התוכנית העסקית, אך גם בתהליכים כמו קבלת היתרים, אישורים ועוד.
התוכנית העסקית עוסקת בכל התחומים הקשורים לעסק: המודל העסקי – ההוצאות ומאיזה שירותים ומוצרים יגיעו הכנסות העסק, אישורים וקבלת היתרים, הקמת העסק ופיתוח עסקי, פיתוח מוצרים, שיווק ומכירות, התנהלות כלכלית ועוד.
הגדרת קהל היעד ותהליך מיתוג
הרבה אנשים שומעים את המילה "מיתוג" וחושבים מיד על עיצוב לוגו מפתה, כזה שיהפוך את המאפייה שלכם לבולטת בשטח. אבל הרבה לפני העיצוב עצמו, צריך לחשוב על נושאים כמו קהל היעד של המאפייה, האווירה שרוצים ליצור בה, סוגי המוצרים שצריכים לקבל במה של כבוד ועוד.
למשל, מאפייה של לחמים בריאים בתוצרת עצמית תפנה לקהל שמחפש אופציות בריאות ושומר על אורח חיים בריא, בעוד שמאפייה שעוסקת בעוגות בצק סוכר תפנה לאימהות שמחפשות עוגות לימי הולדת, למתחתנים ולמארגני אירועים. כל קהל כזה הוא שונה והמיתוג צריך להתאים לו.
המיתוג מתבטא בסופו של דבר בנראות של המאפייה בכל נקודות המגע שיש עם הלקוח. איך ייראו שלטי הכניסה או האריזות למאפים ואיך נסדר את התצוגה בתוכה ועוד.
רכישת ציוד לבית מאפה
ציוד לבית מאפה הינו הוצאה לא זולה וצריך לשקול את הרכישה בכובד ראש.
על מנת שאפשר יהיה ליהנות מהמוצרים לאורך זמן מומלץ לרכוש ציוד מחברה ידועה ואיכותית אשר מלווה בנציג מקומי עם מערך שירות אמין ומהיר.
במרבית המקרים ניתן לשלב ציוד משומש עם חדש על מנת להוריד עלויות ועדיין ליהנות מציוד איכותי ואמין לאורך שנים רבות.
מלוש להכנת הבצק – יכול להיות ספיראלי או מזלג עם סיר קבוע או נשלף.
מחלקת בצק מחלקת את הבצק למנות במשקל נקוב מבלי לפגוע במרקם ובצורה של הבצק.
מכדררות בצק – האפשרויות הן מגוונות מאוד. הבחירה היא בין מכדררות מנתיות חצי אוטומטיות או אוטומטיות או מכדררות אוטומטיות 2 שורות או 4 שורות.
מולדר –בחירת המולדר נעשיית בהתאם למוצר הסופי בין אם אנו רוצים לייצר לחמניות, בגט צרפתי או לחם.
תפיחה - תפיחה מבוקרת של המוצר הסופי בין אם היא משולבת עם קירור או לא, היא תהליך מאוד חשוב בקבלת מוצר סופי איכותי ואחיד.
תנורים תעשייתיים – תנור הוא אחד מהמוצרים החשובים ביותר במאפייה/ קונדיטוריה בין אם מדובר בתנורי תאים לעוגות או ללחם, או בתנורי עגלה מסתובבת. אפייה נכונה ואיכותית תציג את המוצר הסופי שלכם בצורה האיכותית ביותר ותיתן במה לכל המוצרים אשר אתם מעוניינים למכור.
כל מאפייה זקוקה גם למקררים ומקפיאים לאחסון חומרי גלם בתנאים ובטמפרטורות הנכונות, כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים הדרושים מעסק בתחום המזון.
כדי לפתוח בית מאפה לא מספיק להגיע עם חלום גדול ואהבה ליצירה, אלא לתכנן נכון, לראות קדימה ולהקפיד על כל הפרטים הקטנים בכל תחום העסק. למרות שמדובר בתהליך מפותל ולא פשוט, התוצאה הסופית היא מרגשת מאד – הגשמה של חלום!